Filled Under:

"Batal ke puasa kalau keluarnya air m4ni kerana mimpi di siang hari pada bulan Ramadhan?" INI JAWAPANNYA..



Salam..saya wanita dan sudah menikah.
Satu malam saya mimpi berjimak..setelah sedar dan bangun dari tidur, saya lihat seluar dalam tiada bekas basah (air m4ni)…dan difaraj cuma ada ketulan bewarna putih kekuningan dan cirinya seperti keputihan yg biasa saya alami.
Perlu kah saya mandi wajib jika YAKIN tak keluar m4ni?
Apa hukum jika saya YAKIN yg air m4ni tak keluar, yg keluar cuma keputihan biasa.. - Shila, Selangor
Pasti ramai di antara kita baik lelaki mahupun perempuan yang merasa segan bertanyakan hal hal yang terlalu peribadi kepada ustad.contohnya hukum keluarnya air m4zi dan air m4ni di bulan puasa ataupun sewaktu berpuasa ganti di hari biasa.
Untuk memudahkan anda bagi yang belum tahu,di bawah ini ,merisik kepada tajuk “hukum keluar air m4ni dan air m4zi ketika berpuasa.

Soalan:Adakah batal puasa seorang itu ketika waktu berpuasa keluar air m4zi dan m4ni? dan tolong nyatakan dengan teliti apa itu air m4zi dan air m4ni?
Air m4zi:
Air m4zi adalah bentuk cairan jernih yang keluar dari kemaluan lelaki dan wanita ketika berkeinginan melihat perkara prkara yang m3nggair4hkan.ia najis yang membatalkan wuduk,cara membersihkannya adalah dengan merenjiskan air pada pakaian atau anggota tubuh yang terkena cecair itu.
Adakah air mazi membatalkan puasa?Zhir dalam mazhab Hanbali menyatakan,ia membatalkan puasa.
Bagaimanapun
imam Hanafi,Syafi’e Awzai’e Hasan Al-basri,As-sya’bie dan imam Ahmad dalam
satu pendapatnya befatwa,keluarnya air m4zi tidak membatalkan puasa.kita di malaysia berpegang pada mazhab Syafi’e
Pun,begitu jika puasa tidak batal dan tidak perlu di ganti,tapi seseorang hendaklah berusaha mengelakkan diri dari perkara perkara yang boleh membangkitkan syahwat karena ia akan mengurangkan pahala puasa.
Air m4ni
Menc!vm dan menyentuh sehingga keluarnya air m4ni dengan syahwat adalah membatalkan puasa wajib qpdha dan ia di sepakati oleh seluruh ulama.
Batal puasa orang yang mengeluarkan air m4ninya dengan sendiri atau sengaja seperi bersetubuh dan melancap dan on4ni ,begitu juga dengan wanita.Hal ini merupakan perbuatan dosa besar dan dimurkai Oleh Allah.
Manakala keluarnya air m4ni karena mimpi di siang hari selepas zahur pada ramadhan ,atau pun puasa pada hari biasa.ulama sepakat ia tidak membatalkan puasa,akan tetapi untuk melaksanakan solat perlu dilakukan mandi wajib terlebih dahulu.
Ciri air m4ni.
1.Bau hanyir yang kurang sedap,seperti putih telur
2.Hanya keluar dengan keadaan syahwat dan menggairahkan,setelah keluar badan akan merasa lemah.
3.Keluarnya memancut dan meleleh
4.Air m4ni lelaki warnanya putih pekat seperti ingus atau susu getah melekat,air m4ni wanita warnanya kuning jernih agak cair sedikit.
Cara ganti puasa bagi orang yang onani ketika puasa.
Orang yang sengaja mengeluarkan air m4ni ketika berpuasa ramadhan dengan cara onani sama ada dengan tangan sendiri atau tangan isteri atau lain lainnya,maka puasanya batal,dan bagi yang meneruskan puasanya ia hanya sebagai menghormati bulan ramadhan.
Orang tersebut wajib mengganti puasanya yang batal sebelum menjelang ramadhan tahun berikutnya,jika belum terganti puasanya sehingga tahun depan,maka ia wajib mengganti dan membayar fidyah.

sumber: http://www.pusatmediamassa.com/2016/06/kisah-nyata-seorang-wanita-bertanya.html?m=1